Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
06.08.2013

Геннадій Мовчан: «Криміногенна ситуація стабілізувалася» ("Свобода" №61 (2791) від 31 липня 2013 року)

Прокуратура області підбила підсумки діяльності у першому півріччі 2013 року - в умовах впровадження нового Кримінального процесуального кодексу. Неухильне виконання його норм є пріоритетним на етапі реформування та євроінтеграції силових відомств. З головним тактичним завданням – забезпечити упровадження вимог Кримінального процесуального кодексу у практичну діяльність і водночас не знизити рівня протидії злочинності – прокуратура справилася повністю, вважає прокурор області Геннадій Мовчан.

- Геннадію Володимировичу, зрозуміло, що на початку року ви ставили перед собою та підлеглими завдання, планували свою роботу. Чи вдалося виконати заплановане?

- Сьогодні чітко визначено основні напрямки інтеграційних процесів у нашій країні, які передбачають, зокрема, реформування з урахуванням європейських стандартів Вищої ради юстиції, статусу судів, прокуратури та інших правоохоронних органів. Їх реалізація - під особистим контролем глави держави. Найважливішим стратегічним документом у питанні реформування діяльності правоохоронних органів є прийнятий Кримінальний процесуальний кодекс. Це важливий етап до приведення нашого кримінально-процесуального законодавства у відповідність до європейських стандартів. Одразу після його прийняття працівники прокуратури області опрацювали його положення і були готові працювати в нових умовах. Ще на початку року з метою ефективного використання норм КПК за участю перших керівників правоохоронних органів обговорили нагальні проблеми впровадження на практиці оновленого кримінального процесу та першочергові заходи щодо їх ефективної реалізації, а також узгодили спільні заходи з метою запобігання і протидії злочинності та корупції в нових умовах. Керівники прокуратури області провели низку міжвідомчих нарад з органами державної влади та контролюючих служб.

До основних наших здобутків можна віднести стабілізацію криміногенної ситуації - в області зареєстровано найменшу у державі кількість кримінальних правопорушень (6162), майже три чверті з яких розкрито (71,7%). На третину знизився рівень підліткової злочинності. Побільшало проваджень, надісланих до суду з угодами про визнання винуватості та примирення. Намітилася тенденція до гуманізації в обранні запобіжних заходів - кожне п’яте таке клопотання скеровано до суду про застосування домашнього арешту. Більше ніж утричі скоротилася кількість осіб, які утримуються під вартою. Активізували протидію корупції кримінально-правовими засобами. Практично кожного другого посадовця, притягнутого до відповідальності за корупційні правопорушення, звільнено з посади. Таким чином, вважаю, що із завданнями, які стояли перед органами прокуратури на початку року, ми впоралися. Хоча, безумовно, виявляємо і недоліки, які виправляємо та намагаємось не допустити їх у майбутньому.

- Умисні вбивства – найтяжчі злочини. Про що свідчить цьогорічна статистика?

- Завдяки злагодженій роботі прокуратури та УМВС в області від початку року відбулося суттєве зменшення кількості умисних вбивств: від 12 у минулому до 3 цьогоріч. І уже в червні по одному з них обвинувальний акт скерували до суду. По інших справах встановлено усіх осіб, які скоїли злочин, і після завершення необхідних слідчих дій, провадження також скерують до суду.

А загалом від початку року обліковано 581 кримінальне правопорушення проти життя та здоров’я осіб.

У структурі злочинності більше третини становлять правопорушення проти власності. Більше половини кримінальних правопорушень цієї категорії становлять крадіжки, майже п’яту частину – шахрайства. Окрім того, більше половини із зареєстрованих кримінальних правопорушень цієї категорії хуліганства – 76 злочинів. Таким чином, ми уже бачимо, на яких напрямках варто більше зосередити увагу у наступному півріччі. Я постійно звертаю увагу прокурорам на підвищення ефективності наглядової та представницької діяльності, забезпечення реального результату за кожним фактом прокурорського реагування.

- Недавно з’явилася інформація, що на Тернопільщині виявляють найбільше хабарників…


Кількісний показник виявлених фактів отримання неправомірної вигоди в області й справді є одним з найвищих у державі. Такого результату досягли передусім завдяки принциповій позиції та скоординованості в діях усіх силових структур. Можу запевнити, що і в подальшому у цьому напрямку робота вестиметься ще активніше. У першому півріччі почали 49 кримінальних проваджень про корупційні кримінальні правопорушення. В області до суду з обвинувальним актом скеровано 27 кримінальних проваджень про корупційні діяння стосовно 30 осіб. До адміністративної відповідальності за корупційні дії притягнули 40 осіб, з яких найбільше депутатів сільських, селищних, міських, районних рад (15), посадових осіб місцевого самоврядування (8). Ми націлюємо правоохоронців на викриття фактів корупції серед вищих категорій державних службовців органів влади та управління, посадових осіб правоохоронних та контролюючих органів у соціально-важливих сферах. Проте залишається проблемним питання звільнення з посад осіб, притягнутих до відповідальності за корупційні правопорушення. Незважаючи на зусилля правоохоронців, деяких корупціонерів органів місцевого самоврядування не звільнили із займаних посад, як це передбачено законодавством. Від початку року із займаних посад звільнили 17 посадовців, проте продовжують перебувати на виборних посадах особи, притягнені до відповідальності, у Гусятинському (1), Тернопільському (1), Зборівському (2), Підгаєцькому (1), Заліщицькому (2) районах. Однак прокуратура області у всіх випадках скеровує позови до суду з чіткою вимогою звільнити корупціонера із займаної посади.

Особливе занепокоєння викликає стан відшкодування збитків, заподіяних кримінальними корупційними правопорушеннями. Такими діями завдано збитків на суму 415 тисяч гривень. Прокурори розуміють, що лише активізацією роботи на місцях, проведенням глибокого аналізу ситуації та своєчасним і принциповим реагуванням на порушення закону стан справ можливо змінити на краще.

- За останні місяці Верховна Рада внесла низку змін та доповнень до законодавства щодо реалізації державної політики у сфері боротьби з корупцією. У чому полягають ці новації?

- Законодавець посилив відповідальність за прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди (у попередній редакції Закону вживали термін «хабар») службовою особою; ввів кримінальну відповідальність для юридичних осіб; розширив перелік осіб, зарахованих до категорії близьких родичів, та доповнив поняття конфлікт інтересів. Якщо раніше в окремих випадках за отримання неправомірної вигоди наступала адміністративна відповідальність, то нині законодавство є більш суворим до корупціонерів, оскільки передбачає кримінальну відповідальність. Крім того, із суб’єктів протидії корупції виключено податкову міліцію, яка автоматично збільшує навантаження на інших правоохоронців – прокуратуру, міліцію та Службу безпеки. Усе це ставить перед ними нові завдання і вимагає активізації зусиль.

- Які результати у сферах, не пов’язаних з кримінальними правопорушеннями?


- У грудні внесено зміни до Закону України «Про прокуратуру» в частині наглядової діяльності органів прокуратури. Перегляд обсягу повноважень та зміни не означають відмову від головних пріоритетів у наглядовій діяльності органів прокуратури, зокрема захисту інтересів держави у бюджетній сфері, захисту конституційних засад підприємницької діяльності, запобігання і протидії корупції, захисту прав дітей. І це невичерпний перелік. Так, за матеріалами прокурорських перевірок почали 88 кримінальних проваджень, з яких 53 направлено до суду, у тому числі 38 з обвинувальним актом. Крім того, за документами прокурорського реагування скасували 653 акти, притягнули до відповідальності 1733 посадових особи органів влади та місцевого самоврядування, з них 683 – представників контролюючих структур, відшкодовано 44,6 млн. грн., у т.ч. 2,9 млн. грн. до бюджету, пред’явлено позови на суму 13,8 млн. грн. Також приділяють увагу погашенню заборгованості до Пенсійного фонду України та заборгованості за спожиті енергоносії. Досягнули певних результатів на пріоритетному напрямі – захисту конституційних засад підприємницької діяльності. Зауважимо, що органи державного нагляду (контролю) області від початку року провели близько десяти тисяч (!) перевірок, з яких майже половина – позапланові. При цьому лише 13% коштів реально стягнуто відповідно до накладених органами контролю фінансовими санкціями. Це питання у травні розглянули на окремому засіданні колегії прокуратури області. Послідовне спрямування зусиль прокурорів у цій сфері дозволило захистити законні інтереси суб’єктів господарювання та попередити більше сімдесяти незаконних перевірок.

Підбиваючи підсумки роботи за перше півріччя, слід зазначити, що істотно зросла ефективність діяльності прокурорів щодо представництва інтересів громадян та держави у судах. Прокурори заявили майнові вимоги на загальну суму понад 60 мільйонів гривень. За результатами їх розгляду на користь громадян уже стягнули понад 20 мільйонів гривень. Спостерігається зростання ефективності виконання судових рішень за позовами прокуратури. Набрали законної сили судові рішення, постановлені за позовами прокурорів, на суму майже 35 млн. грн., реально стягнуто з урахуванням виконання рішень минулих років 37 млн. грн.


кількість переглядів: 75182